Dacă vei întreba orice șofer care conduce mult ce anotimp îi pune cele mai multe probleme, cu siguranță îți va răspunde fără ezitare: iarna. Zăpada, frigul, gheața, poleiul se pot transforma în adevărate coșmaruri pentru toți conducătorii auto.
Pentru unii, cel mai neplăcut lucru ce li se poate întâmpla e să derapeze cu mașina pe gheață. Pentru alții, “coșmarul” cel mare e blocarea autovehiculului în zăpadă. Nu e ceva doar neplăcut, ci îți poate pune chiar și viata în pericol.
Au fost destui oameni care au decedat pentru că s-au blocat în zăpadă și nu au mai putut ajunge într-un loc sigur. De cele mai multe ori, nu e vorba de așa ceva, însă o împrejurare ca asta se poate dovedi foarte neplăcută.
Iată câteva sfaturi care te pot ajuta dacă ai ghinionul să rămâi blocat în zăpadă, cu mențiunea că se pleacă de la ideea că nu folosești lanțuri speciale de iarnă pe cauciucuri dacă ai ajuns în situația asta:
1. Nu tura nebunește, creează balans!
Cei mai multi soferi fara experienta au o singura “tactica” pentru a debloca masina: accelereaza nebuneste. Din pacate, e o idee proasta, care functioneaza arareori.
In schimb, e mult mai bine sa pui masina in viteza intai si sa turezi treptat, mergi incet, apoi, daca si terenul iti permite, sa te opresti si, cand masina o ia inapoi, baga in marsarier. Astfel se va crea un balans care te poate scoate din acest blocaj.
2. Dezumflă cauciucurile
Cauciucurile bine umflate sunt de ajutor când vrei viteză, însă nu și atunci când vrei să ieși din zăpadă. De aceea, pentru a căpăta mai multă aderență și tracțiune, poate fi de ajutor dacă dezumfli puțin cauciucurile. Atenție, nu trebuie să le dezumfli prea mult și, după ce ai reușit să ieși, e bine să le umfli la loc: cauciucurile dezumflate pe un drum de asfalt previne striațiile să treacă prin zapadă și să atingă asfaltul pentru o tracțiune optimă.
Dacă tot vorbim de cauciucuri, sper că știi că presiunea în ele scade la temperaturi joase. Măsoară presiunea o dată pe lună și ajusteaz-o în funcție de ce recomandă producătorul.
3. Sapă, sapă și iar sapă!
Când ai zăpadă sau gheață sub mașină, cel mai la îndemână, cel puțin la o primă vedere, e să o scoți de acolo. Desigur, cel mai bine e să ai cu tine o lopată scurtă, însă aproape orice e bun – poate o mistrie, poate un șpaclu sau orice te poate ajuta să dai zăpada la o parte. Ai grijă însă cum le folosești, nu vrei să “lustruiești” zăpada până când stratul de jos se transformă în gheață!
4. Pune sare și așteaptă!
Multi se gandesc la solutia asta abia acum si se intreaba de ce nu le-a venit ideea asta dinainte, dat fiind ca si autoritatile folosesc sarea pentru deszapezire. Un saculet cu sare grujnoasa purtat in portbagaj va topi zapada si gheta de la rotile tale, astfel incat vei putea sa iesi mult mai usor din blocaj.
5. Franeaza, nu accelera!
Deja am stabilit ca acceleratul nebunesc nu e o idee buna. Nimeni nu se gandeste insa ca ar putea face exact contrariul – sa franeze. Pare paradoxal, dar nu mai e, daca analizezi putin. Daca vei accelera, dar in acelasi timp tii frana apasata doar atat cat totusi sa se miste, dar cu greutate, vei avea o aderenta mult mai buna. Inutil sa spunem, este exact ceea ce ai nevoie.
6. Intinde-ti covorul!
Daca te gandesti ca nu ai absolut nimic pe care l-ai putea folosi pentru a te scoate din incurcatura, coboara putin privirea. Cu siguranta ai covorase de masina. Ele nu doar ca sunt optiuni la indemana, ci sunt si eficiente. Ce sa faci cu ele? Sa le pui in fata rotilor, chiar bagate putin sub ele. Astfel, rotile nu vor mai patina si vor putea strabate acel metru sau doi de care ai nevoie de obicei ca sa intri din nou pe un drum circulabil.
7. Nisipul te poate salva
Poate parea ridicol sa pastrezi un saculet cu nisip in portbagaj, dar s-ar putea sa iti schimbi parerea cand il vei folosi pentru a-ti scoate masina din zapada. Acest compus este excelent pentru a transforma zapada in ceva prin care vei putea “naviga” mult mai usor cu masina.
Ce concluzii putem trage de pe urma tuturor acestor sfaturi? Nu e un capat de tara daca ramai blocat in zapada. Cu putina inventivitate si informatie, se poate iesi de acolo. Dar nu uita ceva cand incerci asta: ai grija ca teava de esapament sa nu fie infundata cu zapada, pentru a nu risca sa te intoxici cu gazele care ies de acolo. In rest, sansele sunt de partea ta.
Cititorii noștri au adus mai multe contribuții la aceste sfaturi, nu uita să citești mai jos și comentariile.
Citește și: Cum să conduci pe drumuri cu polei
Sint excelente cele 7 trucuri pentru a putea scapa din zapadada. Va multumim foarte mult, si va rugam ca aceste trucuri sa le mentineti afisate in tot sezonul rece, eventual daca se poate sa mai afisati si altele, mii de multumiri.
super sfaturile…cel putin la covoras nu m-as fi gandit
BRAVO !
Doua sfaturi utile ori iti iei un 4×4 ori stai linistit toata iarna
Ai dreptate! „Iarna nu-i ca vara” ha ha ha
Sa tii frana apasata si in acelasi timp sa accelerezi? in treapta intai? si cam cum faci asta? ai nevoie ambreiaj + acceleratie ca sa nu iti moara motorul. Cu care picior mai calci si frana? Daca se poate asa ceva rog pe cineva sa imi explice
calci ambreajul bagi in viteza accelerezi incet si dai drumu la ambreaj.dupa aceeia daca masina patineaza accelerezi putin si in acelasi timp frinezi fara a opri motorul.Apasind frina ambele roti vor opune cam aceiasi reziztenta si se vor invirti amindoua nu va mai intra diferentialul in functiune.
Acest procedeu e valabil pentru masinile fara ESP caci ESP-ul nu face decat sa franeze roata care pierde aderenta.
Am uitat sa spun ceva:unele masini nu „accepta” aceasta varianta (s-ar putea sa se aprinda si „check-ul”.Dar , in momentul cand suntem in treapta 1 la o turatie de 1500 (sa zicem) si masina nu pleaca de pe loc (fara sa fie actionata pedala de ambreiaj)putem calca f scurt si de mai multe frana cu stangul (bineinteles nu pana la podea).
frana de mana te-ai gandit la asta?ha?
Andrei: daca e zapada pe jos si masina patineaza nu mai ai nevoie de ambreiaj…si cu piciorul stang calci ff usor pe frana pentru a incetini putin turatoa motorului, iar rotile vor avea o aderenta putin mai mare….
Referitor la calcatul franei concomitent cu acceleratia: cu stangul manevrezi ambreiajul ca de obicei iar cu dreptul acceleratia si frana deodata. Cum se poate face asta? La fel cum fac pilotii de raliu desi ei folosesc tehnica asta in alte scopuri. Cu varful piciorului sau cu lateralul stanga al varfului se calca acceleratia iar cu calcaiul sau cu partea dreapta a lui, frana. E nevoie de putina practica pt a simti ambele pedale dar nu e ceva extrem de complicat.
Frana concomitent cu acceleratia mai are un avantaj, poate mai putin la plecarea din zapada ci la traversarea unei zone cu zapada mare. Stim ca la patinare, in 90%+ din cazuri se invarte doar o roata. Franand f putin, fara sa oprim complet roata care se invarte, diferentialul va transmite cuplul catre roata opusa. Avand practic 2 roti „tractoare” simultan, iesirea din zapada e aproape sigura. Tehnica aceasta functioneaza la auto cu tractiune fata pt ca frana spate, datorita limitatorului de incarcare, va frana mai tarziu. La tractiunea spate, rotile fata fiind franate primele, mai rau va vor impotmoli, atentie posesori de Mertzane si Be eM We-uri.
Tehnica asta m-a scos de multe ori din zapada, chiar si atunci cand „integrala” a fost insuficienta.
Daca situatia e mai nasoala, aveti un singur prieten, lanturile. Recomand ca din octombrie pana in aprilie sa nu lipseasca din masina.
cel mai simplu stai toata iarna si nu mai ai complicati.
P.S.
Inca ceva: Incercati sa tineti masina in miscare cand treceti prin zapada mare, daca nu te opresti, nu ai de ce sa pornesti, nu? Daca aveti dubii ca puteti traversa zona cu probleme, faceti 180 de grade inainte sa fie prea tarziu.
Sa nu uitam! Oricata tractiune 16×16 am avea si oricate lanturi, daca apuci sa urci burta masinii pe zapada, o mai scoti remorcata, cu troliul sau cand se topeste omatul. Asa ca, fratilor, nu va mai aventurati pe sosele unde exista pericol de formare a nametilor. Chiar nu ne-am invatzat minte dupa ce atatea sute de oameni au suferit sa chiar murit blocati intre nameti?
Multumesc pentru toate sfaturile primite, daca este posibil sa mai aflam si alte trucuri v-am fi indatorati, mii de multumiri pentru dovada de omenie.
Posesorii de masini cu tractiune pe spate stiu ce au de facut si cum sa isi conduca masinile.
Sfaturile date de „cunoscatori” in ale soferiei, se pot limita foarte bine la masinile cu tractiune fata, precum si la soferii mai putin experimantati.
Incercati sa dati aceste „sfaturi” soferilor profesionisti, cei care conduc TIR-uri sau autobuze si veti vedea rezultatul
Așa cum spune Domnul Titi Aur, șofer profesionist este cel care merge aproape zilnic cu mașina, are peste câteva sute de mii de km .
Merge f bine cu frâna
Atâta timp cât rotile patinează poți să mângâi frana cu piciorul stâng..În alte condiții ” mângâierea ” te poate scoate prin parbriz pentru că forța piciorului exersat de ambreiaj este mai brută..
De asemenea cu același picior..Puțin mai greu de echilibrat.Am folosit in viraje când pleacă fața și la plecarea din rampă fara frâna de mână. Părerea mea..
Multumim tari sfaturile!!!
Mulțumim pentru sfaturi!
Daca vehiculul este dotat cu ASR si/sau ESP (in ambele situatii, sistemul EDL – Electronic Differential Lock este prezent) nu este nevoie sa se mai calce frana in momentul in care o roata patineaza, pentru a bloca diferentialul clasic si a repartiza forta si catre roata blocata.
Sistmeul EDL tocmai acest lucru face: foloseste senzorii ABS pentru a ‘vedea’ daca una din roti se invarte mai repede decat cealalta. Daca da, atunci repartizeaza forta si catre roata blocata.
Sfaturi excelente mai ales daca circuli zilele acestea prin Costinesti ,statiunea tineretului
De asemenea 2 scânduri de un metru si vreo 20 de cm lățime nu cred ca ar încurca prea mult in portbagaj si se pot folosi in fata ambelor roti motrice.
Poate vorbiti cu cei de la CNADNR sa se documenteze mai bine inainte de a inchide drumurile !!
Am incercat toate aceste trucuri si vreau sa va anunt cu dezamagire ca nu functioneaza!!! Nu mai publicati minciuni gognate pe internet!!! Nu este amuzant mai ales cand ai masina blocata in zapade! in rest fff buna prognoza meteo va apreciez, dar mai usor cu inselarea opiniei publice….
Ionel, iti inteleg dezamagirea, poate ai uitat ceva cand ai incercat toate cele 7 trucuri deodata… aveai carburant in rezervor? frana de mana era trasa? masina era pornita?.. etc. Stiu un alt Ionel care a dezumflat excesiv cauciucurile, a reusit sa iasa din sant si a rulat asa, victorios, cu rotile dezumflate pana aproape de casa, cand i s-a taiat un cauciuc, pentru ca… era frig si nu avea chef sa umfle roti! Oricum, trucurile acestea sunt de folos pentru a misca masina cativa metri, nu pentru a te deplasa pe sosele inzapezite, la concurenta cu autosenilatele!
O zic din experienta, faza cu, covorasul e inutila…am pus iarna trecuta cate un covoras la fiecare roata si cand am accelerat le-o scuipat pe partea cealalta fara sa se miste 10 centimetri…concluzia? e un sfat idiot si inutil…ce puteti face (si ce am facut si eu) e sa luati pietre, ramuri, bucati de orice solid (imposibil sa nu gasiti prin imprejurimi ceva), sapati in fata rotilor si putin sub ele si umpleti gropile cu ramurele, pietre, etc (cu atentie sa fie asezate bine sa nu intre in roata, eu am folosit bucati de tigla ondulata si ramuri) si aruncati si ceva sare pe urma, iar daca treaba e groasa tare, bagati si lanturi…va garantez ca iesiti imediat din zapada, imposibil sa nu mearga, mai ales cu lanturi iesiti si din mlastina. Iar nisipul e de asemenea o tampenie, iti face o flescaraie de te ungi din cap pana in picioare…sarea este elementul cheie, aruncati din abundenta (dar nici chiar tot sacul) si o sa transformati zona in desertul Gobi, asa uscat va fi. O zi buna.
Eu am mai folosit pentru iesire viteza a doua in loc de viteza intai. Pare paradoxal, dar e logic. Nu se mai rupe aderenta din cauza fortei pe care treapta intai o genereaza.
Cu covorasele care pot fi aruncate de sub roti e perfect adevarat. Dar daca le fixezi inainte, poti obtine miscarea necesara. Am folosit si o patura pe care o aveam in masina, cu riscul de a fi rupta de roti, dar a ajutat.
Cand ramai blocat, nu te grabi. Curata pe cat posibil zapada din fata si spatele rotilor si de sub masina, pune sub roti ce poti pune si apoi fa manevrele. Consolideaza fiecare mic succes, cei cativa cm pe care ii obtii si apoi repeta. Poti obtine spatiul de manevra care sa-ti asigure iesirea.